Maak een support ticket

Hulp nodig of een vraag over je website? Maak een support ticket aan en wij contacteren u zo spoedig mogelijk.

Ticket aanmaken

Login klanten
Home / Heb ik een website nodig?

Heb ik een website nodig?

"Ik heb een klein bedrijf en mijn product is niet verkoopbaar via het internet. Heb ik een website nodig?"
Goeie vraag. Het is een van de meest gestelde vragen in de voorbije jaren. Ik hoor deze vraag reeds sinds 2001 toen ik besliste om fulltime actief te worden in de internet wereld.

Dus moet je bedrijf een website hebben, zelfs als je bedrijf klein is en je verkoopt producten of diensten die niet online verkocht kunnen worden? Mijn antwoord is nog steeds hetzelfde als in 2001: Ja, als je een bedrijf hebt, moet je zonder twijfel een website hebben.

Schrijf je product of dienst niet te snel af dat het online niet verkoopbaar is. Tegenwoordig is er weinig dat niet verkoopbaar is via het internet. Er zijn meer dan 25 miljoen online shoppers op de wereld en die kopen vanalles zoals boeken, computers, reizen, auto's, meubels, huizen, juwelen, ...

Ik moet wel duidelijk maken dat niet alles via e-commerce bestelbaar is. Niet iedere website moet een e-commerce bevatten. Je stopt dus niet al je energie en geld in e-commerce als het niet online bestelbaar is. Indien je product online bestelbaar is, moet je het zeker overwegen. Het is vooral belangrijk om aanwezig te zijn op het web zodat klanten, prospecten, potentiële medewerkers, zakenpartners of investeerders snel en gemakkelijk meer informatie vinden over het bedrijf en de producten of diensten dat het bedrijf aanbiedt.

Het is niet voldoende een website te hebben. Je website moet er professioneel uit zien anders wordt je bedrijf al snel amateuristisch bestempeld. Veel consumenten zoeken informatie vooraleer ze iets kopen. Een bezoek van een potentiële consument is een eerste kans om een goede indruk te maken. Als je website het gevoel geeft dat hij ontworpen is door iemand uit de kleuterklas dan is je goede eerste indruk verloren. Een professioneel webdesign is belangrijk.

Het voordeel aan het internet is dat het voor iedereen gelijk is. Als je nu een klein bedrijf bent of een groot bedrijf bent, is het niet van belang. Een klein bedrijf kan een professionelere website hebben met een mooi design waarbij het professioneler en efficiënter voorgesteld wordt dan een groot bedrijf. Ik heb al dikwijls grote bedrijven gezien met een slecht ontworpen website die moeilijk is in navigatie en die geen vertrouwen uitstraalt. Dit is goed voor jou als klein bedrijf en enkel een voordeel.  De grootte van een bedrijf is niet van belang om te bepalen als een website noodzakelijk is. Als je geen website hebt, verlies je nieuwe klanten aan je concurrent die wel een website heeft.

Er is 1 uitzondering op de regel: Het is soms beter geen website te hebben dan een website die er slecht uitziet en geen vertrouwen uitstraalt. Je website is een visitekaartje en presenteert je bedrijf. De website zegt ofwel: "kijk naar mijn website, we bieden goede producten en diensten en daarom hebben we een professionele website voor onze klanten" ofwel zegt het "kijk naar mijn website, ik liet mijn 10 jarige neefje mijn website creëren. Hopelijk vind je iets terug. Op mijn website zie je hoe amateuristisch ik te werk ga in mijn bedrijf en t.o.v. mijn klanten".

 

Een website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Behandel het dan ook als iets belangrijks en niet iets dat bijkomstig is.

Steven Vandooren

Steven Vandooren is oprichter van internetbureau Adiatis. Door de jarenlange ervaring bij kleine en grote bedrijven kan hij jou helpen met de juiste tools en know-how met jouw Internet Marketing.

Reacties (0)

Nieuwe reactie